Vem bestämmer i Sverige?

I SvD idag frågade dom massa barn olika frågor, bl.a om Mona och Reinfeldt, haha. Så jävla söta ^^


Vincent Bodin, 4 år:

Vem bestämmer i Sverige?
– Jag har sett en sån kille på tv. Han sa att nu ska alla tjäna pengar. Det lät bra.

Det här är statsminister Fredrik Reinfeldt.
– Cool. Jag tycker att han har cool jacka, och cool skjorta och märke.

Det här är Mona Sahlin, som också vill bli statsminister.
– Fin. Jackan är fin. Inget mer.

Skulle du vilja bli statsminister?
– Ja! Det verkar jätteroligt för mitt hjärta, jag skulle bli så glad.

Vad skulle du bestämma då?
– Att alla är bra. Fast jag måste kolla om de är bra eller inte. Och att alla ska ha tusen mycket pengar. Man måste ju äta mat och köpa bilar till barnen och leksaker.

Vad får barn bestämma?
– Bara vuxna bestämmer. Barnen vill ha pasta hela dagen och vuxna bestämmer att man faktiskt inte ska ha det, man ­måste äta något annat också. Ibland hamburgare, ­ibland köttfärslimpa eller fisk ­ och ris.


 Mikaela Walter, 3 år:

Vem bestämmer i Sverige?
– Ingen. Fast pappa säger till mig att jag måste gå till dagis, och min mamma ­bestämmer hela tiden att jag ska sitta ned och äta.

Det här är statsminister Fredrik Reinfeldt.
– Han som bestämmer helt och hållet i Sverige? Jag tror att han är lite sur.

Det här är Mona Sahlin, som också vill bli statsminister.
– Hon ser snällare ut. Man ser att hon är lite glad. Man kan se att hon har sådana här ögonfransar också.

Vad vill du ha för jobb när du blir stor?
– När jag blir vuxen, menar du? Jag vet inte. Men då ska jag i alla fall gå ut med min ­kanin, det är en på-låtsas-kanin. Vet du att vi ska köpa en sparkcykel, vi har redan gjort det.

Kan du åka på den?
– Japp!


 Bruno Lithman Hassel, 5,5 år:

– Kungen bestämmer mest av alla här i Sverige. Jag har aldrig träffat honom, men det skulle vara bra att veta vägen dit. Han bor i alla fall i ett slott som är grått. En gång såg jag kungen på tv, men det var så snabbt, jag gick in på toaletten, så jag missade allting.

Vad bestämmer kungen?
– Kanske vad alla ska göra. Sedan vet jag inte mer.

Vem bestämmer över dig?
– Alltså mest? Mamma och pappa. Om ­Sander (lillebror) blir arg när vi läser bok, då brukar pappa lyfta ut honom från rummet. Det tycker jag är bra, för då hör jag bättre. Man ska vara över 16 år för att få rösta, man kan vara 18 eller 19. Några som är mindre, de borde ha fått rösta, för några vet ju grejor, de är bra.

Det här är Fredrik Reinfeldt, som är statsminister.
– Men alltså, bestämmer han mer än kungen? Jag har aldrig träffat honom, men jag tycker att han verkar lite sträng.

Det här är Mona Sahlin, som också vill bli statsminister.
– Hon ser lite snällare ut.

Vad skulle du bestämma om du var statsminister?
– Då skulle jag bestämma att det blev mer militärer, och mer poliser. Då blir vi av med alla tjuvar, som tar pengar och en massa grejor. Jag skulle bestämma att vi fick mer vakter, för då skulle ingen kunna komma in och ta över kungens grejor.

Vill du bli politiker när du blir stor?
– Inte så mycket. Alltså, jag tänker mest på att få vara militär.


 Emelie Öström, 4,5 år:

– Borgmästaren bestämmer vad man ska göra. Man ska uppföra sig och göra rätt. Borsta tänderna på kvällen och på morgonen. Vara ­vaken på dagen och sova på kvällen. Inte sova på morgonen och vara vaken på kvällen.

Vad skulle du bestämma om du var politiker?
– Att alla skulle få göra som de vill. Gå ut, eller vara inne och leka. Och att jag fick bli prinsessa, för de är så fina. Då skulle jag gå runt i världen och visa upp mig.

Vad är viktigt för barn?
– Att de får leka i fred, om de vill det. Så att inte något småbarn kommer och förstör all lek.

Vad skulle du säga till statsministern om du träffade honom?
– Kan du bestämma att alla barn kan få glass varje dag? Helst hallon och jordgubb.

Skulle du vilja bli en politiker?
– Nej. Jag vill bli en som har en ­affär som säljer godis.


 Sander Lithman Hassel, 4 år:

Vem bestämmer i Sverige?
– Jag har pratat med min pappa om det, men jag kommer inte ihåg.

Det här är Fredrik Reinfeldt, som är statsminister.
– Okej. Han ser ut som pappa, men pappa har lite kortare hår. Statsministern borde bestämma att alla kan spela fotboll.

Vad vill du själv bli när du blir stor?
– En storebrorsa, för att man kan gå på skolan och ha en telefon och en Iphone. Jag önskar mig en telefon, en riktig.

Vad skulle du bestämma om du var statsminister?
– Att barnen får vara hemma, och storebrorsorna kan ta hand om dem när det är ledigt. Och så skulle det vara lördag, och då kunde jag bada i popcorn. Man kan ju inte bada i tuggummi, då blir man ­kletig.



Taget från http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/vem-bestammer-egentligen-i-sverige_5346259.svd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Fashionize.se







Saray.se



Bluemonkey.se